Rapport fra European Regional Conference Island, juli 2019
Formell konferanseåpning 25. juli, avslutning 27. juli.
Vi takker for veldig hyggelig tilskudd fra DKGs reisefond med kr 1000,- til hver av oss norske deltakere.
Vi var fire deltakere fra Epsilon, Kristiansand, i alt 18 fra DKG Norge.
Ankomst Island 24. Juli, hjemreise 29. juli, med variasjoner for deltakerne.
Rapporten omfatter :
1. Kort omtale av konferansens faglige fokus og innhold, med vekt på ”highlights” og gjennomføring , samt sosiale opplegg og aktivitet i konferanseprogrammet
2. Turer, sightseeing med guider og på egen hånd
1. Faglig fokus og innhold
Konferansens fokus og tittel var profesjonell forskning og praksis for å fremme det lærende samfunn og de 6 C-ene: Character Education ( karakterutvikling), Citizenship (samfunnsengasjement), Collaboration (samarbeid) Creativity (kreativitet), Chritcal thinking (kritisk tenkning).
Første konferansedag ble det blant annet fokusert på universitetets betydning og roller: Fokus på profesjonalitet, forskning og nytenkning knyttet til utvikling og endring i dagens og framtidas utdanning på alle nivåer. Vekt på framtidas utfordringer og vår generelle motstand mot forandring.
Islands universitetet deltar både i nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter.
Konferansens presumptivt beste forelesning ble holdt av en lærer (ung mann!) som også var leder for innovasjon i eget skoledistrikt i samarbeid med universitetet. Hovedfokus: Forberede elever og studenter for framtida, ikke fortida. Vekt på samfunnsendringene som eskalerer, og på teknologiens stadig nye muligheter og krav. Foreleseren vektla at endringene forutsetter mer og bedre samarbeid og kreativitet, med større behov for nærhet, tilpasning, gjensidig forståelse og tillit (soft skills). Forelesers engasjement, entusiasme og praktiske tilnærming gav inspirasjon og skapte engasjement.
Spesielle fokusområder fra forelesningene - oppsummert:
Nedgang i søkertall til lærerutdanning: Utfordring - Tiltak er satt i gang med satsing på innovasjon.
Tiltaksplanen vektlegger både innhold og struktur i lærerutdanningen. Viktig å fokusere på målsetning: Hva vil man endre og hvorfor?
- Endringer har allerede ført til flere mannlige søkere.
- Stor økning i bruk av utdanningstilbud på nett. (Nå ca. 51 % som benytter dette). Svært viktig på grunn av spredt bosetning.
Noen innovasjonsgrep :
- Utvikle formelle og uformelle plattformer for å dele og diskutere
- Bygge bedre og sterkere broer mellom forskning og praksis
- Sterkere fokus på hensikt når det gjøres endringer (ikke endringer uten at målsetning er definert)
- Bedre og mer tilpasset tilnærming for å ivareta ulike aldersgrupper
- Tydeligere fokus på mestring i lesing og skriving (ikke bare på nett)
- Fokus på likhet (muligheter), helse, kreativitet
Spesiell fokus:
Ledere må snakke om visjon
Ledere/lærere
og studenter/elever må lære å
- være modell for den oppførsel de ønsker å se hos andre
- samarbeide og ”bryte ned vegger”
- planlegge sammen
- satse på ”Learning by doing”
- bruke fantasi mer enn husk (more imagination than memory)
Forberede skolen for framtida:
- Avgjørende spørsmål: Hva? Hvorfor? Hvordan?
- Om teknologi: Du mislykkes hvis du forandrer verktøy uten å endre skolen!
- Utfordring: Skolen gjør ofte barna mer ”mekaniske”, ikke mer menneskelige. Sosiale ferdigheter må utvikles .
- Framtidsutsikt, ifølge forskning: 47 % av jobbene vil sannsynligvis vil gjort av maskiner. Hva betyr det for skolens innhold?
- Elever/studenter må lære å finne informasjon og bli i stand til å bruke den!
- Kommunikasjon og samarbeid: ”Alene er du smart, sammen blir du brilliant.”
Workshops: I alt 30 i løpet av konferansen. Stor variasjon og bredde med både faglig og sosialt innhold.
Takeaways: Mini-presentasjoner: Kun 5/10 min per tema.
Europeisk forum: Kun 45 minutter til disposisjon. Vurdering: For liten tid i forhold til behov. Målsetning for møtet var ikke klart definert .
Konferansens profil: Mindre vekt på det formelle enn vanlig, og flere muligheter til uformell kontakt og samtale.
- Det var ikke flaggprosesjon ved åpning, og DKG -sangen ble ikke sunget i løpet av konferansen
- Samlingen ”Island by Night” foregikk i idylliske golfklubblokaliteter ved sjøen med hovedvekt på ”mingling”, bakgrunnsmusikk og deilig tapas. Spesielt gode muligheter til å ta vare på og fornye kontakt.
Konferansehotellet, Hotell Natura Reykjavik: Svært hyggelig , med høy standard på mat, rom og fellesarenaer, meget god service og hjelpsomhet.
2. Turer, sightseeing med guider og på egen hånd
Noen av oss benyttet anledningen til å se litt av Islands spesielle og mektige natur. En ettermiddag var det arrangert busstur ut over odden vest for Reykjavik. Vi kjørte forbi geotermiske kraftverk som produserer energi av varmen i fjellenes indre. Vi fikk se varme kilder med en middeltemperatur på ca. 80 grader som sprutet ut av bergsidene, og vi besøkte «Broen mellom kontinentene» der det en gang oppsto en sprekk i kontinentalsokkelen mellom Europa og Amerika. Både her og der lot vi oss imponere over halvmeter tykke rør som fører varmt vann inn til byer og tettsteder. En dyktig guide ga oss mye interessant informasjon, og turen ble en opplevelse.
En noe lengre tur gikk dagen etter at konferansen var avsluttet. Denne gang dro vi nordover med minibuss. Underveis stoppet vi ved Hraunfossar lavavannfall. Der strømmet bekker og vannkaskader ut av lavabeltet langs en kilometer lang fjellside.
Vårt mål var Snorrastofa og Reykholt. Det er et kultursenter som er basert på at Snorre Sturlasson (1206-1241) hadde sin gård her. Et eldgammelt basseng med naturlig varmt vann er at minne fra hans tid. Her sto også en statue av Snorre laget av Gustav Vigeland, en gave fra Norge.
Krauma var vårt neste mål. Her var det bygget et bad- og spasenter med det naturlig varme vannet hvor vi badet og kunne nyte opplevelsen. Rundt anlegget sprutet små og store kilder ut, og dampen steg til værs. Et godt måltid i Husafell var inkludert.
Vi fikk også med oss en hyggelig vandretur i Reykjavik rundt den store Tjørnin-dammen hvor det var bygget opp en skulpturpark. Et islandsk DKG-medlem guidet og ga oss et innblikk i islandsk skulptur med et spesielt blikk for kvinnelige skulptører. Reykjavik nye rådhus ligger ved vannkanten, og turen endte ved det gamle parlamentet.
På en høyde rett i nærheten av konferansehotellet ligger Perlan, et fantastisk stort, nytt naturmuseum som viser Islands mange spesielle naturområder. Øverst oppe er bygningen formet som en rund kuppel av glass, derav navnet. Vi gikk gjennom en mektig menneskeskapt isgrotte, vi fikk innblikk i fisk- og fuglelivet på øya, de vulkanske utbruddene og den nyeste vitenskapen rundt den geotermiske energien fra jordens indre. Fra restauranten på toppen hadde man utsikt i alle retninger, og de serverte nydelig mat. Etterpå spaserte vi ned til hotellet den siste kvelden med en liten lundefugl av glass i vesken fra museumsbutikken.
Vi takker igjen for spennende læring, ny innsikt og flotte opplevelser og håper rapporten vår vil bidra til å inspirere dere som leser den til å bli med på neste europeiske DKG-konferanse, i Finland 2021!
Kristiansand 20.08.19
Ingrid Christiansen Kjellbjørg Øydne Auestad
Epsilon, Kristiansand Epsilon, Kristiansand
Vi takker for veldig hyggelig tilskudd fra DKGs reisefond med kr 1000,- til hver av oss norske deltakere.
Vi var fire deltakere fra Epsilon, Kristiansand, i alt 18 fra DKG Norge.
Ankomst Island 24. Juli, hjemreise 29. juli, med variasjoner for deltakerne.
Rapporten omfatter :
1. Kort omtale av konferansens faglige fokus og innhold, med vekt på ”highlights” og gjennomføring , samt sosiale opplegg og aktivitet i konferanseprogrammet
2. Turer, sightseeing med guider og på egen hånd
1. Faglig fokus og innhold
Konferansens fokus og tittel var profesjonell forskning og praksis for å fremme det lærende samfunn og de 6 C-ene: Character Education ( karakterutvikling), Citizenship (samfunnsengasjement), Collaboration (samarbeid) Creativity (kreativitet), Chritcal thinking (kritisk tenkning).
Første konferansedag ble det blant annet fokusert på universitetets betydning og roller: Fokus på profesjonalitet, forskning og nytenkning knyttet til utvikling og endring i dagens og framtidas utdanning på alle nivåer. Vekt på framtidas utfordringer og vår generelle motstand mot forandring.
Islands universitetet deltar både i nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter.
Konferansens presumptivt beste forelesning ble holdt av en lærer (ung mann!) som også var leder for innovasjon i eget skoledistrikt i samarbeid med universitetet. Hovedfokus: Forberede elever og studenter for framtida, ikke fortida. Vekt på samfunnsendringene som eskalerer, og på teknologiens stadig nye muligheter og krav. Foreleseren vektla at endringene forutsetter mer og bedre samarbeid og kreativitet, med større behov for nærhet, tilpasning, gjensidig forståelse og tillit (soft skills). Forelesers engasjement, entusiasme og praktiske tilnærming gav inspirasjon og skapte engasjement.
Spesielle fokusområder fra forelesningene - oppsummert:
Nedgang i søkertall til lærerutdanning: Utfordring - Tiltak er satt i gang med satsing på innovasjon.
Tiltaksplanen vektlegger både innhold og struktur i lærerutdanningen. Viktig å fokusere på målsetning: Hva vil man endre og hvorfor?
- Endringer har allerede ført til flere mannlige søkere.
- Stor økning i bruk av utdanningstilbud på nett. (Nå ca. 51 % som benytter dette). Svært viktig på grunn av spredt bosetning.
Noen innovasjonsgrep :
- Utvikle formelle og uformelle plattformer for å dele og diskutere
- Bygge bedre og sterkere broer mellom forskning og praksis
- Sterkere fokus på hensikt når det gjøres endringer (ikke endringer uten at målsetning er definert)
- Bedre og mer tilpasset tilnærming for å ivareta ulike aldersgrupper
- Tydeligere fokus på mestring i lesing og skriving (ikke bare på nett)
- Fokus på likhet (muligheter), helse, kreativitet
Spesiell fokus:
Ledere må snakke om visjon
Ledere/lærere
og studenter/elever må lære å
- være modell for den oppførsel de ønsker å se hos andre
- samarbeide og ”bryte ned vegger”
- planlegge sammen
- satse på ”Learning by doing”
- bruke fantasi mer enn husk (more imagination than memory)
Forberede skolen for framtida:
- Avgjørende spørsmål: Hva? Hvorfor? Hvordan?
- Om teknologi: Du mislykkes hvis du forandrer verktøy uten å endre skolen!
- Utfordring: Skolen gjør ofte barna mer ”mekaniske”, ikke mer menneskelige. Sosiale ferdigheter må utvikles .
- Framtidsutsikt, ifølge forskning: 47 % av jobbene vil sannsynligvis vil gjort av maskiner. Hva betyr det for skolens innhold?
- Elever/studenter må lære å finne informasjon og bli i stand til å bruke den!
- Kommunikasjon og samarbeid: ”Alene er du smart, sammen blir du brilliant.”
Workshops: I alt 30 i løpet av konferansen. Stor variasjon og bredde med både faglig og sosialt innhold.
Takeaways: Mini-presentasjoner: Kun 5/10 min per tema.
Europeisk forum: Kun 45 minutter til disposisjon. Vurdering: For liten tid i forhold til behov. Målsetning for møtet var ikke klart definert .
Konferansens profil: Mindre vekt på det formelle enn vanlig, og flere muligheter til uformell kontakt og samtale.
- Det var ikke flaggprosesjon ved åpning, og DKG -sangen ble ikke sunget i løpet av konferansen
- Samlingen ”Island by Night” foregikk i idylliske golfklubblokaliteter ved sjøen med hovedvekt på ”mingling”, bakgrunnsmusikk og deilig tapas. Spesielt gode muligheter til å ta vare på og fornye kontakt.
Konferansehotellet, Hotell Natura Reykjavik: Svært hyggelig , med høy standard på mat, rom og fellesarenaer, meget god service og hjelpsomhet.
2. Turer, sightseeing med guider og på egen hånd
Noen av oss benyttet anledningen til å se litt av Islands spesielle og mektige natur. En ettermiddag var det arrangert busstur ut over odden vest for Reykjavik. Vi kjørte forbi geotermiske kraftverk som produserer energi av varmen i fjellenes indre. Vi fikk se varme kilder med en middeltemperatur på ca. 80 grader som sprutet ut av bergsidene, og vi besøkte «Broen mellom kontinentene» der det en gang oppsto en sprekk i kontinentalsokkelen mellom Europa og Amerika. Både her og der lot vi oss imponere over halvmeter tykke rør som fører varmt vann inn til byer og tettsteder. En dyktig guide ga oss mye interessant informasjon, og turen ble en opplevelse.
En noe lengre tur gikk dagen etter at konferansen var avsluttet. Denne gang dro vi nordover med minibuss. Underveis stoppet vi ved Hraunfossar lavavannfall. Der strømmet bekker og vannkaskader ut av lavabeltet langs en kilometer lang fjellside.
Vårt mål var Snorrastofa og Reykholt. Det er et kultursenter som er basert på at Snorre Sturlasson (1206-1241) hadde sin gård her. Et eldgammelt basseng med naturlig varmt vann er at minne fra hans tid. Her sto også en statue av Snorre laget av Gustav Vigeland, en gave fra Norge.
Krauma var vårt neste mål. Her var det bygget et bad- og spasenter med det naturlig varme vannet hvor vi badet og kunne nyte opplevelsen. Rundt anlegget sprutet små og store kilder ut, og dampen steg til værs. Et godt måltid i Husafell var inkludert.
Vi fikk også med oss en hyggelig vandretur i Reykjavik rundt den store Tjørnin-dammen hvor det var bygget opp en skulpturpark. Et islandsk DKG-medlem guidet og ga oss et innblikk i islandsk skulptur med et spesielt blikk for kvinnelige skulptører. Reykjavik nye rådhus ligger ved vannkanten, og turen endte ved det gamle parlamentet.
På en høyde rett i nærheten av konferansehotellet ligger Perlan, et fantastisk stort, nytt naturmuseum som viser Islands mange spesielle naturområder. Øverst oppe er bygningen formet som en rund kuppel av glass, derav navnet. Vi gikk gjennom en mektig menneskeskapt isgrotte, vi fikk innblikk i fisk- og fuglelivet på øya, de vulkanske utbruddene og den nyeste vitenskapen rundt den geotermiske energien fra jordens indre. Fra restauranten på toppen hadde man utsikt i alle retninger, og de serverte nydelig mat. Etterpå spaserte vi ned til hotellet den siste kvelden med en liten lundefugl av glass i vesken fra museumsbutikken.
Vi takker igjen for spennende læring, ny innsikt og flotte opplevelser og håper rapporten vår vil bidra til å inspirere dere som leser den til å bli med på neste europeiske DKG-konferanse, i Finland 2021!
Kristiansand 20.08.19
Ingrid Christiansen Kjellbjørg Øydne Auestad
Epsilon, Kristiansand Epsilon, Kristiansand